انتخاب کفپوش جدید، تنها بخش کوچکی از بازسازی تمام و کمال فضای شما را در بر می­گیرد. آماده شدن برای شروع فرآیند ساخت و ساز ممکن است استرس زا باشد؛ از این رو، جهت آمادگی شما برای مواجهه با همة مورد مربوط به پروژه، لیست کوتاهی از مسائلی که باید هنگام استخدام پیمانکار در نظر بگیرید، گردآوری کرده‌ایم. با پرسیدن بسیاری از این سوالات و دریافت اطلاعات مورد نیاز، شما و پیمانکارتان در تصمیمات هم سو خواهید شد و به جای ترس و نگرانی، از پروژه بازسازی خود لذت می­برید. این همکاری دو سر بُرد است!

از پیمانکار خود بپرسید:

1. برنامۀ زمانی در اجرای پروژه چگونه صورت بندی می­شود؟

داشتن برنامة زمانی، فراتر از ذکر تنها یک تاریخ شروع و پایان است. مهم این است که همیشه از پیمانکار خود دربارۀ روزها و ساعاتی که قصد حضور در محل مقرر دارد بپرسید. اکثر پیمانکاران معمولاً برنامة پنج روز کاری هفته را در طول ساعات روز تنظیم می­کنند، اما ممکن است برنامه هر پیمانکاری متفاوت باشد؛ بنابراین نمی‌توانید بدون خبرگرفتن، از برنامه آن­ها آگاه باشید. داشتن برنامه، شرح وظایف و زمان‌بندی را مشخص می‌کند و به شما دربارۀ کارهای فوری و محدودیت­­ها در مراحل مختلف پروژه، چشم اندازی کلی ارائه می‌دهد. همچنین این امر به شما این امکان را می‌دهد که اگر جایی از کار دچار اشتباه شدید و یا قرار است یکی دو روز آن را به تعویق بیاندازید، از تغییرات با خبر باشید. ضمن هماهنگی با پیمانکار خود، می­توانید برنامة زمانی مخصوص خود را طراحی کنید.

2.چه کسی هر روز سر پروژه حاضر خواهد بود؟

بسته به اندازه و ساختار مجموعه­ای که با آن همکاری می­کنید، پاسخ این سوال متفاوت است. بسیاری از شرکت‌های بازسازی‌کننده‌ از سیستم «نجار رهبر» استفاده می‌کنند؛ به این ترتیب که یکی از کارکنان (که گاهی اوقات ناظر نیز نامیده می‌شود) مسئول کارهای روزانه و همواره حاضر در محل است و اغلب چکش را نیز می‌چرخاند. بنابراین، از پیمانکار پروژۀ بازسازی خود، سؤالات مستقیمی در مورد این مسائل بپرسید: چه کسی مسئول باز کردن و قفل کردن است، چه کسی بر پیمانکاران فرعی در محل نظارت خواهد کرد و چه کسی به طور روزانه برای هر سؤالی در دسترس خواهد بود.

دیگر سوالات کلیدی، بیشتر در مورد نحوۀ حضور در محل کار است. پیمانکار قصد دارد هر هفته چقدر زمان برای پروژه شما صرف کند و چند پروژۀ دیگر را همزمان با پروژة شما به عهده گرفته است؟ آیا پیمانکار شما برای انجام هر یک از کارها برنامه‌ریزی عملی می­کند یا عمدتاً نقش نظارتی را بر عهده دارد؟ پیمانکار هر چند وقت یک‌بار در محل حاضر می‌شود، و چه کسی در مواقعی که او آنجا نیست، مسئولیت نظارت را به عهده دارد؟ یک فرد قابل اعتماد و پاسخگو باید همیشه در دسترس باشد.

3. نحوه برقراری ارتباط با من در طول پروژه چگونه است؟

نحوه برقراری ارتباط در هر پروژه­ای و به­ خصوص پروژه­هایی که در خانة شما هستند، موضوعی کلیدی است. از جزئیات زمان تماس با پیمانکارتان و هرگونه سوال و دغدغه که در سر دارید مطلع شوید. این مهم است که بدانید چگونه با شما تماس گرفته و اطلاع رسانی می­شود. اگر شیوه پیشنهادی پیمانکار آنچه را که شما به آن نیاز دارید برآورده نمی­کند، روی روش مورد تائید طرفین توافق کنید تا همه روزه درگیر بازسازی نباشید. از پیمانکار خود بخواهید در صورت امکان جلسات هفتگی در یک زمان خاص برگزار کند. شفافیت این مسائل، به شما این اطمینان را می­دهد که شخصاً پیمانکار خود را ملاقات می­کنید تا پاسخ سؤالاتتان را دریافت کنید.

4. چگونه می­توانم بعد از ساعت کاری با شما در ارتباط باشم؟

دانستن نحوه تماس با پیمانکار در شرایط اضطراری همان قدر مهم است که پیمانکار بتواند از محل پروژه به راحتی با شما تماس بگیرد. تمام شماره­های خود اعم از: محل کار، تلفن همراه و حتی تلفن ثابت (اگر شماره دارید) را با یکدیگر مبادله کنید تا برقراری تماس در شرایط ضروری، خود تبدیل به یک بحران نشود.

5. کدام بخش­های پروژۀ من به شما مربوط می­شود؟

همیشه مسائلی ناشناخته در مورد یک پروژه یا محل کار وجود دارد که به احتمال قوی، نیاز به تغییرات فوری ایجاب می­کند. احتمالاً، پیمانکار بازسازی شما از قبل می­داند که این مسائل پیرامون چیست. صحبت کردن در مورد آن­ها از قبل و پیش­بینی بدترین سناریوهای ممکن یا حتی انجام برخی تخریب­های عامدانه و فوری برای دانستن اطلاعات بیشتر، بهترین راه برای دستیابی به آنچه ممکن است پیش رو باشد، محسوب می‌شود.

6. لازم است بدانید که سیستم­های خاموش­ کنندۀ تاسیسات کجا قرار دارند؟

این مسئله، اغلب هنگام استخدام یک پیمانکار نادیده گرفته می­شود؛ اما اگر زمانی که پیمانکار مشغول کار است در خانه نباشید، برای آنها مهم است که بدانند کلیدها کجا هستند. دکمة روشن و خاموش برق، گاز و آب شما مواردی هستند که کارکنان باید از محل آن آگاه باشند. همچنین لازم است به پیمانکار در مورد وسایل خاصی که برق­شان قطع نمی­شود نیز توضیح دهید.

7. چگونه از اموال و حیوانات خانگی من محافظت می­کنید؟

این یک سوال ضروری است که باید قبل از تخریب از پیمانکار بپرسید، نه بعد از اینکه به خانه بازگشتید و گرد و غبار سراسر خانه را فرا گرفته بود. یک سری اقدامات برای مهار گرد و غبار وجود دارد که می­توان انجام داد. صحبت کردن در مورد آن از قبل، شما را آگاه می­کند که چگونه منطقة ساخت و ساز از بقیه قسمت­های خانه شما جدا می­شود و تا چه حد می­توانید در خانه جا به جا شوید. همچنین اشاره به وسایلی مثل: کتاب­ها­، مبلمان، پارچه، گلدان­های ظریف و نقاشی­های روی دیوار نیز، قابل توجه و مهم است. البته خارج کردن تمام آن­ها از منطقه بازسازی عاقلانه تر است. حتی هر چیزی که به دیوارها آویزان شده یا در قفسۀ اتاق‌های مجاور قرار دارد هم بهتر است خارج شود؛ زیرا ممکن است در اثر چکش زدن مداوم، آسیب ببیند.

بحث حیوانات خانگی جداست و آنها بخشی از خانواده هستند. بنابراین، مطمئن شوید که پیمانکار شما از حضور آن­ها آگاه است. سگ‌ها می‌توانند از دروازه‌هایی که باز مانده‌ بیرون بروند، گربه‌ها ممکن است از درهای باز فرار کنند، همچنین احساس ایمنی آن­ها مهم است زیرا حیوانات خانگی شما، شاید در کنار غریبه‌ها راحت نباشند. اگر مجبورید آن­ها را در خانه بگذارید، جایشان را ایمن کنید و به پیمانکار اطلاع دهید که آن­جا هستند.

8. در صورت تغییر سفارشات چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تغییر در سفارشات را می­توان به راحتی در قرارداد ساخت و ساز منعقد کرد. یک راه متداول برای این کار ثبت تغییرات سفارش به صورت کتبی است که در آن تغییر در شیوه کار و قیمت، توسط مشتری و پیمانکار درج و امضا می­شود. در برخی از قراردادها، احتمال تغییر در برنامه نیز ذکر می­شود. مطمئن شوید که قراردادی برای ثبت تغییرات، چه تغییرات غیرمنتظره و چه تغییرات مورد انتظاری که در طول مسیر اتفاق می‌افتد، دارید.

9. آیا مزاحمتی در محلۀ من وجود دارد؟

اگر همسایه‌های مشکل‌آفرین دارید، به پیمانکار خود اطلاع دهید. اگرچه این موضوع استثنا است، اما آنها باید هر مسئلۀ مربوط به محلة اطراف را بدانند، از جمله: مشاغلی که ممکن است شکایت کنند یا همسایگانی که نسبت به صدا حساس هستند.

10. پس از اتمام پروژه چه مدارکی دریافت می­کنم؟

قراردادها، اغلب پایان کارهای اداری پروژه را نشان می­دهند؛ نقشه­های علامت­ گذاری شده با دستورالعمل­های مربوط به لوله کشی و سایر تاسیسات، کپی گزارش­های بازرسی و ... . اما ممکن است موارد دیگری هم وجود داشته باشد که برای شما مهم و ارزشمند است؛ مثل دفترچه­های راهنما برای تجهیزات نصب شده (و حتی ارائه آموزش شخصی دربارۀ عملکرد آن­ها)، لیستی از پیمانکاران فرعی و اطلاعات تماس آنان، مراقبت از وسایل مانند میز یا کاشی، و نصب یک پنل برق با علامت گذاری مشخص. از پیمانکار خود بخواهید تا این موارد را قبل از شروع به کار، مورد تائید قرار دهد تا مطمئن شوید پروژه را با تمام اطلاعاتی که مورد نیاز شماست به پایان می­رسانید.

پاسخ‌هایی که پیمانکار شما به این سؤالات می‌دهد، باعث می‌شود با احساس اطمینان بیشتری برای بازسازی خانۀ هیجان‌انگیز بعدی آماده شوید!