انتخاب کفپوش جدید، تنها بخش کوچکی از بازسازی تمام و کمال فضای شما را در بر میگیرد. آماده شدن برای شروع فرآیند ساخت و ساز ممکن است استرس زا باشد؛ از این رو، جهت آمادگی شما برای مواجهه با همة مورد مربوط به پروژه، لیست کوتاهی از مسائلی که باید هنگام استخدام پیمانکار در نظر بگیرید، گردآوری کردهایم. با پرسیدن بسیاری از این سوالات و دریافت اطلاعات مورد نیاز، شما و پیمانکارتان در تصمیمات هم سو خواهید شد و به جای ترس و نگرانی، از پروژه بازسازی خود لذت میبرید. این همکاری دو سر بُرد است!
از پیمانکار خود بپرسید:
1. برنامۀ زمانی در اجرای پروژه چگونه صورت بندی میشود؟
داشتن برنامة زمانی، فراتر از ذکر تنها یک تاریخ شروع و پایان است. مهم این است که همیشه از پیمانکار خود دربارۀ روزها و ساعاتی که قصد حضور در محل مقرر دارد بپرسید. اکثر پیمانکاران معمولاً برنامة پنج روز کاری هفته را در طول ساعات روز تنظیم میکنند، اما ممکن است برنامه هر پیمانکاری متفاوت باشد؛ بنابراین نمیتوانید بدون خبرگرفتن، از برنامه آنها آگاه باشید. داشتن برنامه، شرح وظایف و زمانبندی را مشخص میکند و به شما دربارۀ کارهای فوری و محدودیتها در مراحل مختلف پروژه، چشم اندازی کلی ارائه میدهد. همچنین این امر به شما این امکان را میدهد که اگر جایی از کار دچار اشتباه شدید و یا قرار است یکی دو روز آن را به تعویق بیاندازید، از تغییرات با خبر باشید. ضمن هماهنگی با پیمانکار خود، میتوانید برنامة زمانی مخصوص خود را طراحی کنید.
2.چه کسی هر روز سر پروژه حاضر خواهد بود؟
بسته به اندازه و ساختار مجموعهای که با آن همکاری میکنید، پاسخ این سوال متفاوت است. بسیاری از شرکتهای بازسازیکننده از سیستم «نجار رهبر» استفاده میکنند؛ به این ترتیب که یکی از کارکنان (که گاهی اوقات ناظر نیز نامیده میشود) مسئول کارهای روزانه و همواره حاضر در محل است و اغلب چکش را نیز میچرخاند. بنابراین، از پیمانکار پروژۀ بازسازی خود، سؤالات مستقیمی در مورد این مسائل بپرسید: چه کسی مسئول باز کردن و قفل کردن است، چه کسی بر پیمانکاران فرعی در محل نظارت خواهد کرد و چه کسی به طور روزانه برای هر سؤالی در دسترس خواهد بود.
دیگر سوالات کلیدی، بیشتر در مورد نحوۀ حضور در محل کار است. پیمانکار قصد دارد هر هفته چقدر زمان برای پروژه شما صرف کند و چند پروژۀ دیگر را همزمان با پروژة شما به عهده گرفته است؟ آیا پیمانکار شما برای انجام هر یک از کارها برنامهریزی عملی میکند یا عمدتاً نقش نظارتی را بر عهده دارد؟ پیمانکار هر چند وقت یکبار در محل حاضر میشود، و چه کسی در مواقعی که او آنجا نیست، مسئولیت نظارت را به عهده دارد؟ یک فرد قابل اعتماد و پاسخگو باید همیشه در دسترس باشد.
3. نحوه برقراری ارتباط با من در طول پروژه چگونه است؟
نحوه برقراری ارتباط در هر پروژهای و به خصوص پروژههایی که در خانة شما هستند، موضوعی کلیدی است. از جزئیات زمان تماس با پیمانکارتان و هرگونه سوال و دغدغه که در سر دارید مطلع شوید. این مهم است که بدانید چگونه با شما تماس گرفته و اطلاع رسانی میشود. اگر شیوه پیشنهادی پیمانکار آنچه را که شما به آن نیاز دارید برآورده نمیکند، روی روش مورد تائید طرفین توافق کنید تا همه روزه درگیر بازسازی نباشید. از پیمانکار خود بخواهید در صورت امکان جلسات هفتگی در یک زمان خاص برگزار کند. شفافیت این مسائل، به شما این اطمینان را میدهد که شخصاً پیمانکار خود را ملاقات میکنید تا پاسخ سؤالاتتان را دریافت کنید.
4. چگونه میتوانم بعد از ساعت کاری با شما در ارتباط باشم؟
دانستن نحوه تماس با پیمانکار در شرایط اضطراری همان قدر مهم است که پیمانکار بتواند از محل پروژه به راحتی با شما تماس بگیرد. تمام شمارههای خود اعم از: محل کار، تلفن همراه و حتی تلفن ثابت (اگر شماره دارید) را با یکدیگر مبادله کنید تا برقراری تماس در شرایط ضروری، خود تبدیل به یک بحران نشود.
5. کدام بخشهای پروژۀ من به شما مربوط میشود؟
همیشه مسائلی ناشناخته در مورد یک پروژه یا محل کار وجود دارد که به احتمال قوی، نیاز به تغییرات فوری ایجاب میکند. احتمالاً، پیمانکار بازسازی شما از قبل میداند که این مسائل پیرامون چیست. صحبت کردن در مورد آنها از قبل و پیشبینی بدترین سناریوهای ممکن یا حتی انجام برخی تخریبهای عامدانه و فوری برای دانستن اطلاعات بیشتر، بهترین راه برای دستیابی به آنچه ممکن است پیش رو باشد، محسوب میشود.
6. لازم است بدانید که سیستمهای خاموش کنندۀ تاسیسات کجا قرار دارند؟
این مسئله، اغلب هنگام استخدام یک پیمانکار نادیده گرفته میشود؛ اما اگر زمانی که پیمانکار مشغول کار است در خانه نباشید، برای آنها مهم است که بدانند کلیدها کجا هستند. دکمة روشن و خاموش برق، گاز و آب شما مواردی هستند که کارکنان باید از محل آن آگاه باشند. همچنین لازم است به پیمانکار در مورد وسایل خاصی که برقشان قطع نمیشود نیز توضیح دهید.
7. چگونه از اموال و حیوانات خانگی من محافظت میکنید؟
این یک سوال ضروری است که باید قبل از تخریب از پیمانکار بپرسید، نه بعد از اینکه به خانه بازگشتید و گرد و غبار سراسر خانه را فرا گرفته بود. یک سری اقدامات برای مهار گرد و غبار وجود دارد که میتوان انجام داد. صحبت کردن در مورد آن از قبل، شما را آگاه میکند که چگونه منطقة ساخت و ساز از بقیه قسمتهای خانه شما جدا میشود و تا چه حد میتوانید در خانه جا به جا شوید. همچنین اشاره به وسایلی مثل: کتابها، مبلمان، پارچه، گلدانهای ظریف و نقاشیهای روی دیوار نیز، قابل توجه و مهم است. البته خارج کردن تمام آنها از منطقه بازسازی عاقلانه تر است. حتی هر چیزی که به دیوارها آویزان شده یا در قفسۀ اتاقهای مجاور قرار دارد هم بهتر است خارج شود؛ زیرا ممکن است در اثر چکش زدن مداوم، آسیب ببیند.
بحث حیوانات خانگی جداست و آنها بخشی از خانواده هستند. بنابراین، مطمئن شوید که پیمانکار شما از حضور آنها آگاه است. سگها میتوانند از دروازههایی که باز مانده بیرون بروند، گربهها ممکن است از درهای باز فرار کنند، همچنین احساس ایمنی آنها مهم است زیرا حیوانات خانگی شما، شاید در کنار غریبهها راحت نباشند. اگر مجبورید آنها را در خانه بگذارید، جایشان را ایمن کنید و به پیمانکار اطلاع دهید که آنجا هستند.
8. در صورت تغییر سفارشات چه اتفاقی خواهد افتاد؟
تغییر در سفارشات را میتوان به راحتی در قرارداد ساخت و ساز منعقد کرد. یک راه متداول برای این کار ثبت تغییرات سفارش به صورت کتبی است که در آن تغییر در شیوه کار و قیمت، توسط مشتری و پیمانکار درج و امضا میشود. در برخی از قراردادها، احتمال تغییر در برنامه نیز ذکر میشود. مطمئن شوید که قراردادی برای ثبت تغییرات، چه تغییرات غیرمنتظره و چه تغییرات مورد انتظاری که در طول مسیر اتفاق میافتد، دارید.
9. آیا مزاحمتی در محلۀ من وجود دارد؟
اگر همسایههای مشکلآفرین دارید، به پیمانکار خود اطلاع دهید. اگرچه این موضوع استثنا است، اما آنها باید هر مسئلۀ مربوط به محلة اطراف را بدانند، از جمله: مشاغلی که ممکن است شکایت کنند یا همسایگانی که نسبت به صدا حساس هستند.
10. پس از اتمام پروژه چه مدارکی دریافت میکنم؟
قراردادها، اغلب پایان کارهای اداری پروژه را نشان میدهند؛ نقشههای علامت گذاری شده با دستورالعملهای مربوط به لوله کشی و سایر تاسیسات، کپی گزارشهای بازرسی و ... . اما ممکن است موارد دیگری هم وجود داشته باشد که برای شما مهم و ارزشمند است؛ مثل دفترچههای راهنما برای تجهیزات نصب شده (و حتی ارائه آموزش شخصی دربارۀ عملکرد آنها)، لیستی از پیمانکاران فرعی و اطلاعات تماس آنان، مراقبت از وسایل مانند میز یا کاشی، و نصب یک پنل برق با علامت گذاری مشخص. از پیمانکار خود بخواهید تا این موارد را قبل از شروع به کار، مورد تائید قرار دهد تا مطمئن شوید پروژه را با تمام اطلاعاتی که مورد نیاز شماست به پایان میرسانید.
پاسخهایی که پیمانکار شما به این سؤالات میدهد، باعث میشود با احساس اطمینان بیشتری برای بازسازی خانۀ هیجانانگیز بعدی آماده شوید!
دیدگاه خود را بنویسید